30 days of yoga

30 days of yoga

In de eerste weken van de quarantaine merkte ik dat ik veel in mijn hoofd zat. Ik had veel “Wat als…?” gedachten en was sneller afgeleid dan gewoonlijk. Ook miste ik een ochtendroutine tijdens het thuiswerken. Reden voor mij om te beginnen met 30 days of yoga.

Ik had behoefte aan een vaste gewoonte in de ochtend en begon met 30 days of yoga, van Yoga with Adriene. Inmiddels zijn er 30 dagen voorbij. In deze blogpost laat ik je weten hoe ik de 30 dagen heb ervaren.

30 days of yoga

Yoga in mijn weekplanning

Van 0 dagen yoga, naar 30 dagen achter elkaar. In het begon vroeg ik me af hoe ik dit ging doen en vooral hoe ik dit ging volhouden. Aangezien mijn (hardloop-, wandel- en fiets-) workouts voornamelijk in de middag of avond plaatsvinden, besloot ik de yoga-workouts in de ochtend te plannen. In het begin plande ik de workouts alleen op werkdagen en niet in het weekend. Later besloot ik echter om ook mijn zaterdag- en zondagochtenden mee te nemen.

Slow living

Waar ik voorheen drie dagen per week in de trein zat (naar kantoor en naar mijn traineeship), werk ik nu alleen nog maar vanuit huis. Aangezien ik (vanwege intermittent fasting) pas ontbijt na 11.30u en niet meer met de trein naar kantoor ga, kwam het er eigenlijk op neer dat ik wakker werd en meteen begon te werken. Op aankleden en tandenpoetsen na, zat hier niets tussen. Ook is mijn kantoor nu letterlijk aan de andere kant van de slaapkamerdeur.

Voorheen werkte ik al twee dagen per week vanuit huis, dat vond ik bovendien ook erg prettig, maar vijf dagen achter elkaar vanuit huis werken is voor mij too much. Ik houd ervan om afwisseling te hebben in mijn week en nu lijkt elke dag precies hetzelfde. Wat ik langzaamaan ging beseffen was dat ik ‘s ochtends wanneer mijn wekker ging, vanuit de slaapmodus, meteen de doe-modus inschoot. Ik voelde me opgejaagd en kreeg steeds meer behoefte aan rust, rust in mijn hoofd en rust voor en na het werken. Ook in het weekend merkte ik dat ik na het opstaan meteen van alles van mezelf ‘moest’ en dus al meteen in diezelfde doe-modus zat. Om die reden ben ik yoga ook in het weekend gaan toepassen in mijn ochtenden.

Ik merk dat yoga in mijn ochtendroutine ervoor zorgt dat ik mijn dag niet meteen begin met een opgejaagd gevoel. Daarentegen ervaar ik een vast moment van rust, waarin mijn gedachten even mijn gedachten kunnen zijn. Het prettige is dat dit rustige gevoel ook effect heeft op de rest van mijn dag.
Sowieso merk ik dat de corona-crisis ervoor heeft gezorgd dat ik ‘slow living‘ steeds meer in mijn leven probeer te integreren. Dit wil zeggen dat ik probeer te focussen op aandacht en minder op haast.

Mildheid en zelfcompassie

Naast ‘slow living’ ervaarde ik door de 30 days of yoga ook meer mildheid en zelfcompassie. De yoga voelde als een soort cadeautje voor mezelf. In plaats van dat ik meteen achter mijn laptop dook, koos ik ervoor om de dag rustig te beginnen met een kop thee, de filmpjes van Yoga with Adriene en mijn yogamat.
Adriene straalt een ontzettend positieve en rustige vibe uit. Ze benadrukt in haar filmpjes regelmatig dat je niets ‘moet’ en dat alles oké is. De yoga-houdingen kun je vaak op verschillende niveaus uitvoeren en je mag doen wat bij jou past en wat op dat moment goed voelt. Voordat ik mijn to do list af ga werken, vind ik het heerlijk om even niet bezig te zijn met alles wat ik van mezelf ‘moet’.

crow pose

Persoonlijke groei

Zoals je tot nu toe hebt kunnen lezen, brachten deze 30 days of yoga mij veel meer dan enkel de rust waar ik op hoopte. Ik ben gaan inzien hoe rustgevend een ochtendritueel kan zijn. Ik heb mezelf een nieuwe gewoonte aangeleerd én ik heb ervaren hoe ik milder voor mezelf kan zijn.
Daarnaast ben ik ontzettend blij dat ik een manier heb gevonden om even uit mijn hoofd te komen. Voor de corona-crisis ervaarde ik dit tijdens de lessen Body Balance in de sportschool, maar dat maakt je toch afhankelijk van een locatie en een tijd. Ook mediteren heb ik regelmatig geprobeerd, maar van dat stil zitten werd ik juist onrustig. Nu ik van yoga een gewoonte heb gemaakt, weet ik dat ik dit kan doen waar en wanneer ik wil. Ideaal!

Tot slot heb ik de afgelopen 30 dagen geleerd om mijn competitieve kant wat meer los te laten. Waar ik er in de eerste paar dagen nog naar streefde om de crow-pose en de yoga headstand onder de knie te krijgen, liet ik dat doel al snel los.

Yoga draait niet om doelen of het afstrepen van to do’s. Het gaat om leven in het hier en nu. Een hier en nu waarin je luistert naar wat goed is voor jouw lichaam en een hier en nu waarin alles oke is.

Alles gaat in stapjes en het is vooral niet de bedoeling dat je iets gaat forceren. Het komt wel wanneer het komt en daar is de crow-pose voor mij het ultieme bewijs van. Want wonder boven wonder kon ik deze aan het eind van de 30 dagen gewoon!

Conclusie

Deze 30 days hebben mij meer gebracht dan ik van tevoren had gehoopt. Yoga is een nieuwe gewoonte geworden die ik dagelijks toepas in mijn ochtendroutine. Nu de 30 days voorbij zijn ben ik begonnen aan een andere afspeellijst van Adriene, REVOLUTION: 31 days of yoga.

Ik kan je de workouts zeker aanraden! Wat je niveau ook is. Deze 30 days zijn lekker afwisselend en daardoor zal de ene aflevering meer bij je passen dan de ander. Ik had bijvoorbeeld niet zo veel met de speciale mindfulness workouts. Kijk naar wat bij jou past.

Heb jij de 30 days of yoga al eens gedaan?

PS. Wil je altijd op de hoogte blijven van mijn laatste blogposts? Meld je dan hier aan voor mijn maandelijkse update!

6 thoughts on “30 days of yoga

    1. Dankjewel! 🙂 Het is heel bijzonder om te zien wat voor effect yoga kan hebben op je mindset. Doe jij ook aan yoga?

    1. Dankjewel! Haha, het is echt een aanrader. Maar het is natuurlijk ook een kwestie van kijken hoe het zo goed mogelijk in je planning past.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *