Dit zijn mijn 20 intenties in 2020 – een update

intenties

In februari deelde ik mijn intenties voor 2020. Dit zijn 20 thema’s waar ik in 2020 de focus op wilde leggen. Zelfcompassie is hierbij het overkoepelende thema. Dit staat centraal in alle overige intenties.
Inmiddels zit de eerste helft van het jaar er alweer even op en die verliep nogal anders dan ik (iedereen waarschijnlijk) van tevoren had verwacht. Tijd dus voor een update van mijn intenties voor 2020! In deze blogpost ga ik je vertellen hoe het er nu voor staat.

Wat zijn intenties?

Voordat ik aan de update begin, zal ik nog even kort uitleggen wat intenties zijn. Intenties kun je eigenlijk vergelijken met goede voornemens. Het verschil zit hem er in dat een goed voornemen vaak een concreet doel is. Een intentie daarentegen is wat vager. Het is iets waar je naar streeft, iets wat je ambieert. Ik heb er voor gekozen om dit jaar geen doelen, maar intenties op te stellen omdat ik het fijn vind dat ze meer ruimte bieden. Intenties zoals ‘zelfcompassie’ of ‘het leven vieren’ wil ik niet koppelen aan één doel, maar hier wil ik me het hele jaar door op focussen.

Tijd voor de update!

1. Zelfcompassie

Juist vanwege de Corona-crisis heb ik mij de afgelopen tijd bewust gefocust op ‘zelfcompassie’ Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook altijd is gelukt, ik had af en toe wat momenten waarin ik last kreeg van de Corona-sleur en me wat somber voelde. Maar de Corona-crisis heeft ervoor gezorgd dat ik mezelf vaker af ging vragen waar ik me nou prettig bij voel. Zo vind ik het bijvoorbeeld fijn om buiten te zijn en daarom heb ik geïnvesteerd in de inrichting van ons balkon. Door een tuinbank te kopen kon ik tijdens de quarantaine lekker vaak buiten zitten, zonder mijn huis te hoeven verlaten. In mijn vorige huis had ik geen tuin, balkon of dakterras dus dat we nu wel een balkon hebben vind ik echt heerlijk!

Naast een prettige woonomgeving kwam zelfcompassie voor mij ook veel terug in de manier waarop ik de afgelopen tijd met de Corona-crisis ben omgegaan. Ik probeer hierin mijn eigen grenzen aan te geven en dat te doen wat voor mij prettig voelt. Ik zal daar verder op in gaan bij de intentie: ‘Ik-grensbewustzijn’.
Het komende half jaar ga ik me meer richten op affirmaties. Dit doe ik nu eigenlijk helemaal niet en het is in mijn ogen wel een belangrijk onderdeel van zelfcompassie.

2. Lezen

Dit gaat erg goed! Ik neem mijn e-reader nog steeds overal mee naar toe. Wel merk ik dat ik vooral graag spannende boeken lees, hier lees ik namelijk een stuk sneller door heen. De komende tijd wil ik ook graag meer literatuur en boeken over persoonlijke ontwikkeling lezen. Het is een beetje zoeken naar een balans tussen lezen als vorm van ontwikkeling en lezen als vorm van ontspanning. Maar waar ik het afgelopen jaar vooral boeken las om te ontspannen, mag het nu wel weer wat meer richting de ontwikkeling gaan.

3. Het leven vieren

Door Corona zijn veel leuke activiteiten niet doorgegaan, toch is dat geen probleem. Met ‘het leven vieren’ bedoel ik namelijk dat ik wil genieten van de kleine dingen, dat ik daar even bewust bij stil wil staan. Het gaat mij dus juist helemaal niet om drukke feestjes.
Ik vond het bijvoorbeeld heerlijk om weer met vriendinnen af te spreken, om uit eten te gaan met mijn broertje en om met mijn vader te gaan supboarden. Ook genoot ik van de dagelijkse wandelingen en de avonden in het park met mijn vriend en vond ik het heel erg fijn om na ongeveer een half jaar mijn opa en oma weer te zien.

Over ‘het leven vieren’ gesproken, op dit moment zit ik als het goed is heerlijk te genieten van onze vakantie in Spanje! Deze post heb ik al geschreven voordat ik op vakantie ging.

4. Mijn coaching skills verbeteren

In mijn huidige werk als beleidsmedewerker HR heb ik niet echt de mogelijkheid om aan deze skills te werken. Daarom heb ik me naast mijn werk ingeschreven voor vrijwilligerswerk bij ‘Get a Grip’ van Humanitas.
Zodra ik aan een jongere ben gekoppeld ga ik hem helpen met zijn geldzaken. Dit is voor mij een mooie gelegenheid om aan mijn coaching skills te werken. Daarnaast wil ik me het komende half jaar oriënteren op een baan voor na mijn traineeship waar ik een coachende rol op me kan nemen. Naast het opdoen van ervaring ga ik me tegen die tijd ook verdiepen in theorie over coaching., zo kan ik het meteen oefenen in de praktijk.

5. Financiële buffer

Inmiddels heb ik een financiële buffer opgebouwd, deze ga ik het komende half jaar nog verder aanvullen.

6. Diepgaande, duurzame relaties

Net als voor de eerste intentie geldt bij deze intentie dat de Corona-crisis hier juist goed voor is geweest. Ik werd me er heel erg van bewust met wie ik graag (online) af wilde spreken. Tijd zie ik nu meer als iets kostbaars en deze stop ik het liefst zo veel mogelijk in mezelf en de mensen die voor mij erg belangrijk zijn. Ook ben ik mij er meer van bewust geworden dat wanneer ik meer diepgaande en duurzame relaties in mijn leven wil, ik hier veel tijd en energie in moet stoppen.

7. Werkplezier

Mijn traineeship is in oktober afgelopen en dat wil zeggen dat mijn huidige baan als beleidsmedewerker HR ook tot halverwege oktober duurt. Sinds januari ben ik mij al aan het oriënteren op wat ik hierna wil gaan doen en ik heb interessante gesprekken gevoerd. Ik denk dat ik inmiddels wel een beeld heb van dat waar ik gelukkig van word en daar ga ik dan ook voor!

8. Ik-grensbewustzijn

Zoals ik bij punt 1 aangaf is de Corona-crisis een voorbeeld van een situatie waarin ik zo veel mogelijk probeer mijn eigen grenzen aan te geven. De Nederlandse overheid heeft een bepaald kader van maatregelen gecreëerd, maar binnen dat kader kijk ik naar goed voelt voor mij.

Ik vind dit een mooie oefensituatie omdat iedereen anders met de Corona-crisis omgaat. Wanneer ik op een drukke plek kom dan probeer ik bijvoorbeeld zo veel mogelijk 1,5 meter afstand te houden en kan dat niet, dan doe ik een mondkapje op. Ook al is een mondkapje niet overal verplicht, ik voel me er prettig bij. Dat geldt ook voor het aanraken van andere mensen. Naast mijn vriend geef ik liever niemand een kus, hand of knuffel. Ik wil zelf geen Corona krijgen en ik wil al helemaal niet dat andere mensen het via mij krijgen.

9. Bewegen

Het bewegen an sich gaat erg goed. Zo ben ik met hockey gestopt omdat ik liever wil sporten waar en wanneer het mij uitkomt. Ik loop elke week hard en kan de 5 km weer in 30 minuten rennen, daarnaast wandel ik dagelijks omdat ik het bewegingsdoel op mijn Apple Watch wil halen. Qua beweging en snelheid zit het dus wel goed.
Het komende half jaar wil ik naast sneller ook sterker worden. Ik was thuis begonnen met de trainingen van Nike, maar dit vind ik een beetje saai worden. Nu zit ik er aan te denken om me na mijn vakantie in te schrijven bij Onefit.

10. Gevarieerder, gezonder en met meer plezier koken

Een kookbuik uitspelen of een kookcursus volgen dat heb ik allebei nog niet gedaan.
Wel bestellen we regelmatig de vegan box en dat vind ik een behoorlijke aanwinst in mijn leven. Hierdoor eten we gevarieerder, gezonder en vind ik het leuker omdat ik niet elke keer zelf boodschappen hoef te doen en zelf een recept moet bedenken. Bovendien is het ook nog eens goed voor het milieu.

11. Me-time

Nou, ook dit is door Corona erg goed gegaan. Ik wil dit voor mezelf ook graag vasthouden.
In het begin van Corona vond ik het wel best heftig om zo veel met mijn vriend in één huis te zijn. Dus ik ben er ook meer op gaan letten dat ik af en toe iets even echt alleen doe. Wanneer hij naar zijn familie gaat, ga ik niet standaard elke keer meer mee.

12. Buiten zijn in de natuur

In mei kocht ik een eigen supboard en dat was één van mijn fijnste aankopen ooit. Het is zo ontspannend om op het water te dobberen en je werkt ook nog eens aan je spieren. Win-win!

13. Investeren in hobby’s: move, play, create, explore

Dit lukt zeker! Ik ben meer aan het supboarden, kocht een aquarelset, ben veel bezig met mijn planten en nu ik een nieuwe laptop heb vind ik het ook erg leuk om filmpjes te maken en te bewerken.

14. Authenticiteit

Dit punt kwam eigenlijk al erg terug bij punt 8, maar daarnaast probeer ik sowieso heel erg mijn eigen weg te volgen.
Wanneer een groot deel van de groep A kiest en ik wil B dan geef ik dat aan. Natuurlijk kan het dan uitmonden in een compromis, maar ik wil absoluut geen people pleaser zijn. Ik doe wat bij mij past ook al vinden andere mensen dat gek.

15. Quality time in de liefde

De afgelopen tijd hebben mijn vriend en ik zo veel op elkaars lip gezeten dat ik eerlijk gezegd soms meer behoefte had aan quality time met mezelf. 😉 Voor de duidelijkheid: mijn vriend is een schat en ik ben erg gelukkig met hem, alleen heb ik ook veel behoefte aan me-time. Als je samen ineens 24/7 thuis bent is dat een zoektocht, maar daar hebben we onze weg in gevonden en nu kunnen we gelukkig allebei weer wat meer op pad.

Juist omdat ik het belangrijk vind om quality time in mijn relatie te hebben vind ik het dan ook erg fijn dat we ondanks de Corona-crisis toch nog op vakantie zijn gegaan naar Spanje (de regio waar wij zitten heeft een geel reisadvies en we houden ons braaf aan de regels). Even lekker drie weken ontspannen met zijn 2’en, heerlijk!

16. Introspectie

Dit doe ik in mijn ogen nog te weinig. Sporadisch schrijf ik wat gedachten in mijn notitieboekje, maar eigenlijk zou ik dit wel dagelijks willen doen. Het punt is dat ik dat ik dat al vaker heb geprobeerd, maar het na een paar keer weer vergeet.

17. Eerlijkheid en kwetsbaarheid

Hier ben ik erg tevreden over. Wanneer ik iets echt niet vind kunnen of wanneer iets niet op één lijn ligt met mijn normen en waarden dan spreek ik het uit. Hierbij houd ik overigens wel rekening met mijn cirkel van invloed. Ik zeg niet alles wat ik denk, maar weeg af waar ik invloed op zou kunnen hebben.

18. Onvoorwaardelijke liefde

Voor de belangrijke mensen in mijn leven heb ik heel veel over en zodra ik iets voor hen kan doen dan doe ik dat ook.
Daarnaast is het zo dat wanneer ik bijvoorbeeld op Linkedin iets lees waarvan ik denk dat iemand uit mijn netwerk er wat aan kan hebben, dan deel ik dit met die persoon.

19. Het leven niet te serieus nemen

Dit probeer ik te doen, maar vind het nog wel een uitdaging. Want iemand kan een flauwe grap maken en dan kan ik er met een grap op reageren, maar als daar een reactie op komt… Tja, dan moet ik die natuurlijk ook kunnen incasseren. 😉

20. A clean house = a clean head

Nou ehm… Dat 15 minuten opruimen per dag is er nogal bij ingeschoten. Wel heb ik een geniale lifehack bedacht. Ik heb namelijk een mand gekocht voor alle rommel. Dus zodra ik kleren zie slingeren gooi ik ze in de mand en is het uit het zicht. Is de mand vol dan halen we alles er uit en ruimen we dit op.

Dit was de update over mijn intenties voor 2020. Hoe verloopt jouw jaar tot nu toe?
Heb jij intenties of voornemens opgesteld en lukt het je om deze uit te voeren?

© foto: Jamie Street

2 gedachten over “Dit zijn mijn 20 intenties in 2020 – een update

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *