Quarantaine survival guide

We zitten middenin een gekke periode, die van mij snel voorbij mag zijn. Helaas duurt de quarantaine nog zeker tot eind april. Waar ik me in de week van 8 maart, waarin de eerste persconferentie over Corona plaatsvond, behoorlijk veel zorgen maakte is dat nu wel anders.

In deze quarantaine survival guide deel ik tips die mij helpen om deze gekke periode te overleven. Deze tips zijn gebaseerd op mijn situatie (lees: samenwonend met vriend in een appartement, geen kinderen, geen vitaal beroep) en mogelijk niet allemaal relevant voor jou. Het kan ook dat er tips tussen staan die voor jou niet goed werken, maar kijk zelf wat past bij jouw situatie en jouw persoonlijkheid. Hopelijk staat er iets tussen waar jij wat aan hebt of waar je inspiratie uit kunt halen. Heb je nog andere tips? Laat het weten in een reactie!

Rust, reinheid & regelmaat
Deze uitdrukking bestond natuurlijk al lang voor de corona-crisis, vroeger waren dit dé drie pijlers bij het opvoeden van kinderen. Toen deze hele corona-crisis begon was deze uitdrukking één van de eerste dingen waar ik aan dacht. Hoe creëer ik zo veel mogelijk rust, reinheid en regelmaat in mijn leven?
Want we zitten dan wel allemaal thuis, maar deze periode is (helaas) geen mega lange vakantie.

Rust creëer ik door op tijd naar bed te gaan en genoeg te slapen, maar ook door tijd te maken voor voldoende ontspanning en door ons huis opgeruimd te houden.

Reinheid creëer ik door goed voor mezelf te zorgen. Ik eet gezond, blijf voldoende bewegen en in plaats van dat ik één of andere cave (wo)man word, blijf ik ook zorgen voor mijn persoonlijke hygiëne.

De laatste R is de R van regelmaat en dat creëer ik door routines in mijn week- en dagplanning te verwerken.
Nu ik 5 dagen per week thuis werk in plaats van op kantoor, blijf ik me vasthouden aan werkdagen van 9.00u tot 17.00u.
Elke werkdag maak ik tijdens de lunchpauze een wandeling. Elke ochtend doe ik een yoga workout en ik ga 3 keer per week hardlopen. Weekend is voor mij nog steeds echt weekend, dan neem ik de tijd voor leuke activiteiten en houd ik me dus ook niet bezig met mijn werk.

Maak afspraken en maak een globale dag- en/of weekplanning
Eerlijk? De eerste week van de quarantaine dacht ik dat dit een ontzettend zware periode zou worden. Mijn vriend en ik waren ineens continu samen en dat is gezellig, maar niet altijd even goed voor de productiviteit. Daarbij speelt wel mee dat wij een studeer-/eet-/woonkamer en keuken in één hebben. 😉
Goed… Na die eerste weken besloot ik wel dat we iets moesten gaan veranderen. Zo hebben we 4 afspraken op papier gezet waar we ons de komende periode aan committeren. Deze afspraken hangen nu duidelijk in het zicht in onze keuken. Daarnaast heb ik voor mezelf een globale dagplanning gemaakt, waarbij ik rekening heb gehouden met de vaste gewoontes van mijn vriend.

Prikkels verminderen
Een noise cancelling koptelefoon is voor mij de hemel op aarde. Volgens mij heeft het geen toelichting nodig, maar ik raak zelf best snel afgeleid door omgevingsgeluiden en door een noise cancelling koptelefoon zoals deze van Bose is dat verleden tijd.
Ik luister zelf tijdens het werken graag naar podcasts, zo kan ik mijn werk meteen combineren met een stukje persoonlijke ontwikkeling.

Mindfulness en yoga
Het is echt niet gek om tijdens deze periode last te hebben van zorgen of stress. Mindfulness en yoga kunnen je helpen om meer rust te krijgen in je hoofd. Ik begon met een dagelijkse meditatie via de Balance app, maar merk dat yoga meer mijn ding is. Daarom ben ik begonnen met de 30 days of yoga van Yoga With Adriene. Elke ochtend doe ik de yoga workout van die dag en dat is een ontzettend relaxte manier om de dag mee te beginnen. Bovendien voelt het ook echt even als me-time.

Dankbaarheidslijstje voor een positieve mindset
Het bijhouden van een dankbaarheidslijstje helpt mij om de focus van negatieve gedachten te verleggen naar positieve gedachten.. Aan het eind van de dag schrijf ik drie dingen op waar ik die dag dankbaar voor ben geweest. Het kunnen hele kleine dingen zijn, daardoor helpt het juist ook om de kleine dingen in het leven meer te waarderen. Zo kan het zijn dat je vandaag met het verkeerde been uit bed bent gestapt, maar dat je wel dankbaar was voor de zon die scheen of voor je bed waar je ‘s avonds weer lekker in kon kruipen.

Frisse lucht
Vanwege de social distancing kom ik een stuk minder buiten dan normaal. Toch zorg ik er elke dag voor dat ik het huis even uit ben. Ik loop 3 keer per week hard en maak op werkdagen een wandeling tijdens de lunch (met 1.5m afstand).
Hierbij houd ik rekening met de 1.5m afstand

Persoonlijke ontwikkeling
Doordat veel activiteiten uit mijn agenda zijn geschrapt, heb ik nu meer vrije tijd. Naast de nodige ontspanning, gebruik ik deze tijd ook om te werken aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Het is een tijd waarin we ons minder naar buiten kunnen keren en daarom gebruik ik deze periode juist voor het tegenovergestelde, introspectie. Ik sta meer stil bij mijn gedachten en mijn gevoelens. Ik schreef mijn zorgen op in mijn bullet journal en besloot dat het anders moest, ik paste het omdenken toe. In plaats van deze periode te zien als een probleem, besloot ik om het te gaan zien als een mogelijkheid. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze periode mij sterker maakt? Wat kan ik meenemen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling? Het klinkt misschien gek en ik wil de Corona-crisis zeker niet bagatelliseren, maar ik ben wel van mening dat je een keuze hebt: zorg je ervoor dat deze periode je zwakker of sterker maakt?

Maak van je huis een prettige omgeving
Als je bijna alleen maar thuis bent is het wel zo fijn wanneer je het ook prettig vindt om hier te zijn. Ik heb een fijne werkplek ingericht, maar ook een plek waar ik tussendoor en na mijn werkdag even lekker kan ontspannen.
Ons balkon diende eerst als een soort opslagruimte voor drinken. Nu staat er een bankje met een aantal plantjes. Stuk gezelliger!
Ook vind ik mijn huis prettiger wanneer het opgeruimd en schoon is, maar dit is ook zoeken naar de juiste balans. Want er mag ook best een teken van leven zijn. 😉

Personal space
Of je nou samenwoont met je partner, met huisgenoten of met kinderen… Ik merk dat ik tijdens deze periode een sterke behoefte heb aan mijn personal space. Je zit door de maatregelen veel thuis en veel op elkaars lip, maar ademruimte is ook fijn. Net als voor je persoonlijke ontwikkeling geldt naar mijn idee ook voor je relatie: break it, or make it.

Meerdere inkomstenbronnen creëren
Tot slot een punt wat ik zelf nog niet toepas, maar wat ik door deze periode wel graag wil gaan doen.
Meerdere inkomstenbronnen creëren. Wedden op meerdere paarden geeft namelijk een stuk meer zekerheid en dat is zeker in dit soort onzekere tijden ontzettend fijn!

Zoals ik aan het begin van deze post al schreef… Ik hoop dat je iets hebt aan mijn survival guide. Hopelijk haal je er inspiratie uit en mocht je nou nog andere tips hebben? Laat het weten in een reactie!

Foto: Karolina Grabowska

PS. Wil je altijd op de hoogte blijven van mijn laatste blogposts? Meld je dan hier aan voor mijn maandelijkse update!

Pin it!


One thought on “Quarantaine survival guide

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *